dimarts, 4 de desembre del 2012

DE VOLTA PEL TERME

I VA ARRIBAR EL DIA...

Diumenge 2 de desembre ha quedat anotat en els annals de Benimataix. Espai de Cultura de l’Atzúbia i Forna com aquell dia que aquesta associació cultural va començar a caminar. Mai millor dit, perquè l’estrena oficial es va fer amb la ruta De volta pel terme. Segons l’organització, prop de 50 persones es van concentrar al Cantó de la Font per donar inici a aquesta festa inaugural. Els organitzadors van saber regular sàviament la temperatura del dia perquè fos la ideal per poder trepitjar el terme sense fred ni calor. A l’eixida del poble, a les escales de l’era de la Creu, es va fer la fotografia oficial d’aquest memorable dia.

La marxa es va iniciar amb bon ritme pel camí del Través, fins arribar a la partida de les Vinyetes, lloc on suposadament va existir l’antiga partida de Benimataix.

En aquest punt, van agafar la senda de l’Asmeita. Aquesta coqueta ruta  no té res que envejar a la famosa “Catedral del Senderisme”, en el barranc de l’Infern: escalons de pedra desgastada pel pas del temps i del bestiar que   faciliten la pujada, entre oliveres, garrofers, pins i matollar. En arribar al camí de l’Ombria, van redescobrir el tresoret de l’Ombria, aquell que un veí del poble va desenterrar allà pels anys 50 del passat segle.

Tot seguit, un grup va decidir pujar a l’Asmeita pel camí de l’Ombria, mentre que els altres continuaren per l’espectacular, màgica i sorprenent ruta. Tots plegats esmorzaren prop del pou de l’Asmeita, a la vora de la immemorial cova, o abric, que també porta el nom de la partida.

Després de l’àpat, des de l’organització es van donar les gràcies per l’extraordinària resposta que havia tingut aquesta primera activitat de l’associació cultural Benimataix. Tot seguit en van indicar els pròxims reptes que es desenvoluparien durant el mes de desembre.

Així mateix, unes paraules sobre l’origen del nom d’aquest indret i un poc d’història de la zona, foren el preàmbul d’un suau descens fins el poble, acaronats pels rajos d’un amical sol. A l’entrada de l’Atzúbia, es van acomiadar momentàniament , ja que de seguida es tornarien a reunir per celebrar, com en qualsevol dia de noces, un dinar en la zona d’acampada del Tossal del Llop. Allí, la novençana Benimataix ho va celebrar a cor què vols, entre el fum que emanaven d’unes suculentes xulles i d’uns mengívols embotits que s’estaven torrant pacientment a la brasa.

=====================================
PRÒXIMA ACTIVITAT: dijous 6 de desembre, a les 10 del matíTaller d'elaboració de centres nadalencs, a càrrec de Maria Egea Alòs.